...lagar jag god mat, umgås med vänner, läser bra böcker, diskuterar livets stora och små problem eller bara njuter av en kopp kaffe...

Välkomna in i mitt kök!


måndag 23 maj 2011

Kyckling Tetrazzini

Nu kommer den äntligen - jag har blivit ombedd att lägga upp receptet på min berömda Kyckling Tetrazzini, så här kommer det:






4 port.


300 g pasta


2 kycklingfiléer (ca 400 g)


1 gul lök


2 msk marg


1 dl vitt vin


1 1/2 dl hönsbuljong


1 msk vetemjöl


1 1/2 dl matlagningsgrädde


1 tsk salt


1 krm peppar


1-2 tsk saft av lime


2 dl riven ost








Gör så här:



Koka pastan och låt rinna av.


Fräs löken. Tillsätt vin och buljong. Koka upp.


Lägg i kycklingen och låt koka ca 10 min.


Ta upp filéerna och sila buljongen från löken. Obs! Spara buljongen, släng löken!


Strö över mjöl i grytan och späd med buljongen. Tillsätt grädde, salt, peppar och lime. Koka upp.


Tärna kycklingen och lägg i såsen. Lägg pastan i en ugnsfast form, häll över sås och kyckling, strö över ost och gratinera i 10 min.


Avnjut med en härlig salld, ett glas vitt och trevligt sällskap!


Bon appetit!

4 kommentarer:

  1. Haha, det tog bara typ ett år...;-p

    SvaraRadera
  2. hur varm ska ugnen vara? KRaam!

    SvaraRadera
  3. Tja, gratineringsvarm ;-) nej, men typ 225 :-)

    SvaraRadera
  4. det där är ju inte "ditt" berömda recept, det finns ett identiskt recept i kokboken "snabba pasta och nudelrätter".
    dåligt att ta äran för någon annans recept hahah!

    SvaraRadera