...lagar jag god mat, umgås med vänner, läser bra böcker, diskuterar livets stora och små problem eller bara njuter av en kopp kaffe...

Välkomna in i mitt kök!


söndag 12 december 2010

The war of the machines...

...sker i vår tvättstuga.

I vår tvättstuga fungerar det som följande: Det finns 9 tvättmaskiner, 5 torktumlare och 2 torkskåp. 4 av tvättmaskinerna är bokningsbara, resterande maskiner är det "först till kvarn" som gäller. Tvättstugan ligger dessutom på andra gården så man springer inte direkt ner i onödan.

Scenario: Jag har bestämt mig för att tvätta och har cirkus 7 maskiner tvätt att tvätta. Inga maskiner lediga. De 4 bokningsbara är bokade av en yngre kille (vi kan kalla honom Napoleon) som står och lassar in tvätt.

Eftersom det bara är några minuter kvar på några av de upptagna maskinerna så bestämmer jag mig för att vänta kvar i tvättstugan så att jag får in de två tvättarna jag hade med mig ner. Jag sitter och fibblar med mobilen (älska mobiler med internet när man väntar i tvättstugan!) när jag ser att Napoeleon sneglar på maskinerna jag har siktat in mig på.

N: Är det din tvätt som ligger i maskinerna?
S: Nej, jag väntar bara på att de ska bli klara.

Han tänker alltså sno mina maskiner! Vilken fräckhet! Då tänker jag minsann sitta kvar och vänta på dem. Sagt och gjort, fick jag sen mina maskiner eftersom Napoleon valde att lämna tvättstugan. Seger!

I nästa vända ner till tvättstugan var varken tvätten i torkskåpet klar eller de två maskinerna tvätt. Jag slår mig ner på en stol för att vänta. Entrar Napoleon. Kommer in till mig.

N: Är det din tvätt i torkskåpet?
S: Ja, åh vad bra! Är det klart?
N: Eller du kanske skulle använda den till nästa tvätt?

Han vill alltså sno mitt torkskåp också?! Inte nog med det, han använder dessutom det andra torkskåpet redan.

S: Ja, det hade jag tänkt...
N: Jaha, vad ska vi göra åt det här då?

Jag skickar iväg ett avväpnande leende i hans riktning.

N: Jaha, jag får väl vackert vänta då..

Seger! Jag känner segerns ljuva sötma.. Ja, vänta du vackert, jag ska torka min tvätt! Jag packar ner det torra och rullar ut en vagn för att hämta nästa i maskinen. Nu ska jag bara slänga in i torktumlaren så är jag klar..

NEEEEJ! Människan har snott ALLA torktumlare! Segerns sötma blir plötsligt bitter.. Och jag kan riktigt se honom där han sitter och väntar på sina maskiner, sååå nöjd med sig själv...

Ja, jag får vackert krångla upp all min tvätt till lägenheten och torka där...

* * * * * * *
Nya punkten på när-jag-blir-stor-önskelistan: En EGEN tvättstuga med EGNA tvättmaskiner och torktumlare poch torkskåp!

1 kommentar:

  1. HAhaha! Jag älskar att man kan ha ett eget hänglås på vår tvättstuga, så kommer ingen in. Du kanske kan sätta upp ett i eran tvättstuga också ;)

    SvaraRadera